Loading...

Gyermekeknél

Születéskor fellépő károsodások

Sajnos elég gyakori, hogy a szülés során komplikációk lépnek fel. A kisbaba útközben beszorul, nyaka köré tekeredik a köldökzsinór, fogós műtét, stb. A méhen belüli életben is történhetnek problémák, például fertőzések, mérgezések, betegségek. Mindezek könnyen alakíthatnak ki oxigénhiányos állapotokat. Ez lehet súlyosabb, ami a születéskor azonnal nyilvánvaló, de lehetnek nem túl súlyosnak tűnő károsodások is. Gyakran csak később derül ki, hogy problémák vannak a babával: sírós, nem lehet megnyugtatni, nem alszik rendesen. Az óvodában fokozódnak a gondok, túl eleven, nem tud figyelni, esetleg verekedős. Ilyenkor még nem olyan magasak a követelmények, általában ezt még meg tudják oldani az óvodapedagógusok. A nagyobb gondok utána kezdődnek. 

Iskolai kudarcok

Az iskolában később még több probléma akad: leginkább nem tud figyelni, azaz figyelemzavaros lesz (ADD), nem tud a helyén megülni, ficereg, megállapíthatják róla, hogy hiperaktív (ADD), vagy mindkettő egyszerre (ADHD). Emellett felléphetnek tanulási zavarok is, „diszes” lehet, azaz diszlexiás (olvasási nehézségek), diszgráfiás (írási nehézségek), diszkalkuliás (számolási nehézségek). Impulzuskontroll zavarosak lehetnek, nem tudják tartóztatni magukat, ha valamit szeretnének. 

A nagyon problémás gyermek, autizmus, Asperger szindróma

A veleszületett súlyos problémák különösen nehezek a fokozottan sérült gyermek esetén. Az autista, Asperger szindrómás gyermekek esetén a figyelemkontroll, az impulzusok féken tartása fokozott problémát okoz. Ilyenkor a hagyományos pedagógiai módszerek csak a problémás terület egy részét oldják meg, de nekik ennél többre van szükségük. Viselkedésük az osztályban komoly problémákat okozhat, gyakran az iskola „nem bír velük”, elküldi a gyermeket, magántanuló lesz. Ezzel megfosztják a gyermeket a barátoktól is, a normál közösségbe illeszkedéstől, innen már nehéz a visszaút.

Hogyan segít a neurofeedback?

A problémás gyermek, ha a problémája hátterében nem pszichológiai, hanem kisebb vagy nagyobb neurológiai gond áll, azért problémás, mert bizonyos agyterület az agyában nem működik optimális módon. Az is lehet, hogy külön-külön működik ugyan az érintett agyterület, de ezek a részek egymással nem kommunikálnak. A zenekaros hasonlattal élve mintha nem látná a karmestert, és össze-vissza játszik. Ennek oka sokféle lehet, az előbb említett hipoxiától kezdve genetikai ok, vagy fertőzés is lehet. Tehát a gyermek a sérült területet nem tudja optimálisan használni.

A neurofeedback megtanítja a gyermeket arra, hogy az adott, hibásan működő agyterületet gyengébben/erősebben használja, ill. a kapcsolatot egyes agyterületek között megerősítse. A fokozott gyakorlás során, hasonlóan a gyógytornához, az adott agyterület működése egyre jobban normalizálódik, „megerősödik”. 

Mennyire segít a neurofeedback ADHD esetén a tudományos kutatások szerint?

Nagyon sok ellenőrzött kísérlet történt az ADHD neurofeedback terápiás hatékonyság ellenőrzésére. Az eredményeket a bizonyítékokon alapuló orvoslás szabályai szerint ellenőrizték. A metaadatok alapján*, amelyet kb. ezer fős mintán végeztek, a módszer a „Hatásos és specifikus”** kategóriába került.

A hatásossága Effect Size alapján (a hatásosságot a pozitív érték jelenti, minél nagyobb az érték, annál erősebb a hatás).

 

Tehát a módszer a legjobban a figyelemzavarra hat, de hatásos az impulzivitásra és a hiperaktivitásra is.

A metaanalízisban vizsgálták a hatásosságra a gyógyszerrel kezelt csoporttal szemben is. E szerint impulzivitás tekintetében nem volt szignifikáns különbség a gyógyszerrel és a neurofeedbackkel kezeltcsoport között.

*Arns: Guidelines for the Evaluation of the Clinical Efficacy of Psychophysiological Interventions, Clin EEG Neurosci. 2009 Jul;40(3):180-9.

 **Guidelines for the Evaluation of the Clinical Efficacy of Psychophysiological Interventions

Meddig tart a neurofeedback terápia „hatása”?

Mivel ez egy tanulási folyamat, a tanult viselkedés tartósnak bizonyult. Bár egy kissé csökken a hatás, a tanulás tartós marad, még 10 év megfigyelés után is. Valószínűleg érdemes néha egy-egy szintfenntartó alkalomra visszamenni, de alapvetően a fejlődés végleges.