Loading...

Hogyan működik

Hogy működik a neurofeedback?

 A neurofeedback egy műszer segítségével történő biológiai visszacsatolás (biofeedback), amely révén a kliens folyamatosan visszajelzést kap az agyműködéséről (EEG útján), és az agyműködés dinamikus változtatása útján, tanulás révén optimalizálja az idegrendszer működését. Ez mit is jelent?

Agyunk folyamatosan elektrommágneses jeleket sugároz ki a működése során. A jeleket az agysejtek, a neuronok sugározzák ki magukból,és ezen hullámok jellege jellemzőek a működésükre. Ezek a jelek műszeresen mérhetőek, és grafikonon ábrázolhatóak. Ez a görbe az EEG. (Hasonlóan a szív által kisugárzott jelekhez, amely az EKG). 

 

A nyers EEG matematikai analízissel tovább bontható alhullámokra:

 

·         delta: 1-4 Hz
·         theta: 4-8 Hz
·         alfa: 8-12 Hz
·         SMR: 12-15 Hz
·         LBéta: 15-18 Hz
·         HBéta: 18-30 Hz

 

 

 

Ezek az agyhullámok mindig jelen vannak, de az arányuk nagyon változó. Minden agyterületnek megvan a jellemző, optimális agyhullám összetétele. Ha valamilyen probléma van, akkor ez a normál mintázat és amplitúdó megváltozik, és a változás az EEG-ben jelzi a rendellenességet. Ha normalizáljuk az agyhullámokat, az ide kötődő rendellenesség is normalizálódni fog. 

A neurofeedback készülék detektálja és kijelzi a képernyőre a pillanatnyi állapotot. A terapeuta, ha azt látja, hogy nem jók az arányok, megtanítja a klienst, hogy úgy állítsa be az agyműködését, hogy az agyhullámok minél jobban megközelítsék az optimális tartományt.

 

 

De hogyan tudjuk megtanítani az agyat, hogy másfajta agyhullámokat produkáljon?

Azért, hogy ne csak a terapeuta lássa, hogy valami nem optimális, hanem a kliens is, lefordítjuk a problémát úgy, hogy akár egy gyerek is értse. A neurofeedback készülék könnyen érthető tanulássá alakítja át az egész bonyolult folyamatot. Hogyan is? Például úgy, hogy a kliens néz egy filmet. Ha az agyhullámait „jól” állítja be, a film/animáció folyamatos és élvezhető lesz. De ha „lazsál”, a film elkezd szakadozni, vagy összezsugorodik, elhalványodik, tehát nehezen élvezhető lesz. 

A kliens akaratlanul is elkezd erőlködni, hogy mindent jól lásson, és rájön, hogyha bizonyos tudatállapotba kerül (azaz az agyhullámai megközelítik az optimális állapotot), akkor a film jól fog menni. Ezért megpróbálja minél tovább tartani magát ebben az állapotban. Minél tovább tudja tartani ezt az állapotot, annál könnyebb lesz neki legközelebb előidézni magában ezt az érzést. Vagyis addig-addig gyakorolja, amíg könnyedén, akár neurofeedback készülék nélkül is elő tudja idézni. tehát ez egy tanulási folyamat, azaz operáns kondicionálás, amely révén az agyműködés áttanulható.

A jutalmazás nemcsak filmekkel történhet, hanem más visszacsatolásos eszközökkel is, hangjelzéssel, játékokkal is (autóversenyzés, űrhajós lövöldözés, packman stb.). Mindegyik ugyanazt a célt szolgálja: fenntartsa a motivációt, és a kliens még élvezze is a tanulást. Mindez főleg gyerekek esetén fontos, hiszen az egyik legnehezebb dolog, hogy egy figyelemzavaros, hiperaktív gyereket rávegyünk arra, hogy nekiálljon tanulni…

 

Hosszas gyakorlás során tehát a kívánt agyhullám előállításának képessége rögzül, és ezáltal a sérült/alul/túlműködő terület működése is normalizálódik.